Kaffe är livsviktigt!


Lite poesi om kaffe och semla nu så här i fettisdagstider. Här har jag hämtat inspiration på Kafé Ambrosia som ligger på Södra Förstadsgatan i Malmö. Där intogs ett antal fika stunder när jag bodde i både Malmö och Trelleborg. Ja, det är ljuva minnen om cykelturer i Malmö med avslut just på detta eminenta kafé. Våren kändes mer komplett med härliga turer runt om i Malmö. Jag kallade det att bege mig på vårspaning!

semla
Hurra! Kaffe och semla!

Kom, nu går vi och fikar!

En kaffe plus påfyllning.

Så var det roliga slut.
En god semla försvinner väldigt fort.
Lite glädje har jag i alla fall kvar, kaffet är inte slut ännu.
Ute är det fin vårvinterväder, trots att termometern står på plus
Och solen skiner på bar backe
Snön kom och snön gick.

En stunds lyx och flärd, kan man kanske vara värd.
Att sitta på ett fik mitt på blanka dan.
Lite paus i jakten på brödfödan.

2001-02-12 i Malmö på kafé Ambrosia.
Kaffetåren är inte ledsen.
Av de bruna dropparna blir man uppiggad.
Självkänslan blir riggad.
Morgonens trötthet övergår i förmiddagens halvvakenhet.
Jag tror att jag tar lite till av livets påfyllning.

Denna strof skrevs samma dag på samma kafé, vilken kreativitet!

© Linda Åberg Luthman – Höga Kusten Poeten, februari 2017.

Posted in Uncategorized

Leave a Reply

