Bygdekyrkogårdar.


Varför ska vi nöja oss med mindre, vi som bor på landsbygden? Inte jag i alla fall. Jag är inte alls nöjd! En bilfärd jag minns här på norrländska landsbygden har gett mig outplånliga bilder om nergångna hus med tomma fönster och lador som kunde trilla ihop när som helst. Slyet äter sig fram och allt ser både uppätet och igenvuxet ut. Skulle jag vara nöjd med statens politik när jag såg det? Det står inte inskrivet i den svenska grundlagen att landsbygden ska behandlas så illa. Men likväl sker det. Och vi som bor på landet ska inte vara nöjda.

Ta tillbaka makten över ert närområde! Över era liv, ni som kämpar för er överlevnad. Byt ut ”nöjdheten” mot att aldrig mer acceptera beslut fattade av stat och myndigheter, som gör att ni ute i hela Sveriges landsbygd försätts i vanmakt, blir gisslan i den cyniska politik som förs. Folket först och politiken sedan, är den naturliga vägen. Den har täckts över av en fientligt sinnad storvulen politisk autostrada av olika kulörer med breda vägrenar, som likt slyet ätit upp landskapet. Vid stora avfarter och vägmot har verkligt liv fått stryka på foten. Livet i byarna och de små samhällen som ligger som vackra pärlor på Sverigekartan (om det hade varit så väl).

Mina tankar går tillbaka till de där husen, en gång så stolta fastigheter med sina historier, jag blir något oerhört rasande när jag tänker på dem. Varför ska de stå där och förfalla i bostadsbristens tid? Ha fönstergluggar som ser ut som tomma ögonhålor? Husen står där ensamma eller i klungor och de bildar formen av kyrkogårdar. Avlidna, bortgångna, döda drömmar och förhoppningar. I dödsannonser, i tidningarna finns inte ett spår av deras hädanfärd. Och här i Norrland är denna dödsdans större, djupare, den slår hårt och omilt över en stor del av denna landsända. Folket här fortsätter att slåss för sin överlevnad, fortlevnad. Varför skulle de vara nöjda över hur de och deras livsområde blir beskuret mer och mer för varje dag som går? Varför skulle de det? Förklara det för mig, jag som är inflyttad från Göteborg och Trelleborg, närmast. För jag har ingen förståelse alls över det faktum att norra Sverige ska behandlas sämre än södra? Och den byråkratiska centraliseringsvåg som nu kväver landet, av etablissemanget betraktat som någon slags självklarhet är inte det. Men den är bekväm och bekymmerslös, för politiker och kapitalet.

Nu får det vara slut med denna påtvingade pittoreska förnöjsamhet, som lagt sig som en våt filt över de stolta norrländska bygderna med sitt folk.Ni behöver inte vara nöjda, ska inte vara nöjda, norrlänningar!

Norrland är värt så mycket mer!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Midsommarfirande . Foto:Sten Luthman

©Linda Åberg Luthman – Höga Kusten Poeten.

F:a Levande Text, januari 2017

Posted in Uncategorized

Leave a Reply

