Trettondedagen – snart ska julen dansas ut!


WP_20151224_14_32_21_Pro
Trettondag Jul! Snart ska julen dansas ut! Foto: Linda Åberg Luthman 2015

Under tiden som julen nu håller på att dansas ut och allt julpynt ska stuvas in i skåpen för denna gången, julmaten ska det göras tabberas på, och under kvällningen gör man  slut på allt som fortfarande hängt med på julens gottebord, då publicerar jag min dikt som jag läste på Björkuddens Hotell och Restaurang, ett förnämligt ställe, här i trakten.

Vi har som tradition att jag kommer dit och läser både julevangeliet och lite av mina egna texter. Jag blir väl emottagen och får dela julens fröjder tillsammans med de gäster som kommer för att förse sig av Mikael Kivilompos fantastiska julbord. Årets traktat höll även det hög standard. Och mitt deltagande satte en liten knorr på julfirandet, sedan kommer tomten och jag vet inte allt. Det är så väl arrangerat av Eva Kivilompolo, hon och hennes man Jocko Kivilompolo ser till så att inget fat är tomt, beställningar tas om hand och att det är väldiskat och välstädat. Deras övriga personal gör ett gott arbete även de. 

 

Nåväl, här kommer så den dikt som jag läste, till publikens förtjusning!
Tack Eva och alla för att jag fick komma!

Stjärneglans och Juledans!

Tindra lilla stjärna över älven.
Skimra starkt i den mörka kvällen.
Där jämte månens vita runda himlakropp.
Älven fryser inte helt och strömmarna rör sig sakteligen mot havet.

Lite snö kom, ett välsignat lager. Tunt och sprött men ack så vackert. Rimfrost på alla träd, på varje gren omramar med sitt milda sken. Det är gott så länge det varar. Sprödheten skänker glädje till gammal som ung. Sjung av hjärtat, sjung!

I vår lugna del av världen, delar vi julens fröjder, måltider som når oanade höjder! Innan maten på alla faten, man trår en dans, alla dansar i en lång svans!
Tända ljus på borden och äntligen i gemenskapen julen är vorden!

Jag sänder mina tankar till de som inte har det så lätt, jag omfamnar dem i mitt sinne, lägger dem uppå mitt minne.
I min värld får alla vara med!
Alla får en jul!
En god jul!
En riktigt God Jul!

© Linda Åberg Luthman – Höga Kusten Poeten.
F: a Levande text, december 2015.

2015-12-24

Håll till godo, gott folk! God fortsättning på det nya året alla! /Linda

Posted in Uncategorized

Leave a Reply

