Tankar i månens sken. Ett julkåseri!


Månens sken över älven har bildat en bred ljusgata, kastar sitt ljus ända bort till Höga Kusten bron, tänker jag, på hemvägen från Kramfors. Ingen snö täcker marken, det känns lite väl mörkt men alla julens ljus i alla julens hus lyser upp i mörkret, mot den blanksvarta älven speglas ljusen, det blir som om gränserna mellan vatten och land suddas ut. Frosten hänger tjockt på grenarna, luften är klar och kall. Den riktiga vintern lyser med sin frånvaro. Men den kommer nog vart det lider, tids nog får man ge sig ut och skotta snö, bli kall om näsan, men man skottar bättre om man tänker på en stor kopp kaffe. Varmt och gott kaffe, med en nybakad lussekatt, helst.

Stjärnorna tindrar så klara, jag undrar över tomten, var han kan vara? När julen står för dörren önskar jag att fridfullheten lägger sig över bygderna. Det är mycket som ska hinnas med, många kan nog tänka en tanke om att bara få vara. Barnen längtar efter julen på barns vis, tänker med spänning på allt, att önskningar ska gå i uppfyllelse. De vuxna arbetar in i det sista med att öppna upp för glädjens tid, alla julens stunder. Till slut kan de gå och lägga sig, blunda och sova ett tag. Jag önskar dem alla lite nattaro.

Medan vi alla firar jul, vi som har, får vi skänka en tanke till dem som inte har. De som inte har det så gott ställt, i alla sina olika livsöden. De finns därute i landet och i världen. Färdas på livets alla vägar, raka som krokiga. Många har det väldigt svårt, jag önskar att jag kunde göra det gott för dem, jag får göra det lilla jag kan. Men de skulle behöva så mycket mer!

Klanger, jubel och fanfarer! Hosianna! Rymden ljuder av glädjens ord, budskapet går över hela vår jord. Kristus är kommen! Betlehems stjärna lyste över stallet, på alla och envar. Förtröstan skänks åt vår numera väldiga människoskara. Måtte Betlehems stjärna lysa över oss också! Med gemensamma krafter och röster, i både sång och tal samlas vi för att fira denna högtid, vi fyller sfären med ett samfällt hopp om frid och fred!

Och månen? Månen fortsätter lysa starkt över allt medan den sjunker ner bortom trädtopparna, dit mina ögon inte når. Älven lever sitt eget liv, vattnet far fram under den blanka ytan, tiden går, det blev jul också detta år!

I min tankevärld ryms allt, stort som smått, ibland också kort och gott såsom:

God Jul!

©Linda Åberg Luthman – Höga Kusten Poeten.

F:a Levande Text 2014

Leave a Reply

