Höga Kusten Poeten informerar.


Foto: Linda Åberg Luthman 2015
Höga Kusten Poeten!

Vem är hon? Jo, jag är Linda Åberg Luthman som tidigare kallade mig för Linda – en poet i tiden. Jag har bott i Trelleborg i närmare tretton år men bytt Sydkusten mot Höga Kusten, till ett boende i Brovakten, min och min mans enkla, gulliga hus som ligger 300 meter från Höga Kusten-brons södra brofäste. Under min tid i Trelleborg var jag med i Trelleborgs Poesisällskap där jag träffade underbara, likasinnade poeter och skrivande. János Káto är en, Ingrid Malmqvist och Barbro Waldemarsdotter är två till, Alva Johnsson och Agnetha Åkerman-Svensson samt Mats Larsson, Bertil Falk, Gullan Hedgren, Mona Rydberg, Margareta Segerhagen och fler därtill, ingen glömd i mitt hjärta. Vi hade ett mycket omväxlande och trevligt program som vi lät uppföra på Axel Ebbes Konsthall, Trelleborgen, Kulturbruket, Hedmanska gården i Malmö m.m. I flera år var jag sällskapets ledare. Vi huserade i Studieförbundets Vuxenskolans lokaler i Trelleborg.
Även om jag själv avflyttat till Ångermanland så är Trelleborgs Poesisällskap aktivt. De är mycket engagerade och träffas regelbundet till min stora glädje!

Jag själv kallar mig numera Höga Kusten Poeten och är begåvad med en egen blogg. Jag kände att jag inte kunde heta Trelleborgspoeten här i Ångermanland och sedan känner jag en sådan glädje,ren eufori över Höga Kusten, Ångermanland – därav namnet, vilket ska ses som min hyllning till denna underskönt vackra del av Sverige! Mina tankar och funderingar fångades på papperet när jag som tolvåring skrev min första dikt. Det gjordes med en känsla av högtidlighet på den skrivmaskin som jag fick av mina föräldrar i julklapp. Getingen döptes den till på grund av sina färger. Sedan blev den min ständige vapendragare genom åren av mitt skrivande. Idag är Getingen pensionerad då bokstaven Å inte fungerar längre.

Idén till boken väcktes alltså av tankarna på min gamla skrivmaskin och här sitter jag idag med resultatet ”Getingen och Jag – ett urval av flera års skrivande” Boken innefattar min lyrik, kåserier samt en levnadsbeskrivning av mig och slutligen en liten kortfattad analys av mitt skrivande.
I boken finner man en slags tribut till Trelleborg och Söderslätt, en för mig väldigt bra och nyttig plattform i livet. Sydkusten och havet både fascinerade och imponerade på mig, just havet gav mig en ofantlig sinnesro.
Genom bokförlaget Recito som är belägen i Borås har denna min första bok kunnat bli en realitet, ett erbjudande om att ge ut min bok genom LitenUpplaga.se där mycket sker till självkostnadspris.
Recito, tillhandahåller rescensionsmaterial, som kan fås via deras e-post info@recito.se

Min bok om Trelleborg, Söderslätt är ett slags nutida dokument om staden och havet, landsbygden. Till detta får man ta del av en del av mina andra tankar och formuleringar om livet i största allmänhet.
Det skulle vara trevligt att på så sätt kunna ge tillbaka en del av allt det underbara som jag upplevt av Trelleborg, Söderslätt och Skåne.
Nu skriver jag på en ny bok som heter ”De fyra elementen på Skånska” en poetisk betraktelse av havet, jorden, staden och byen. Den blir väl färdig – när den blir färdig. Jag får skriva av mig om Skåne innan jag tar itu med att beskriva Höga Kusten, visserligen har jag redan skrivit lite men jag behöver mer kött på benen.
Jag har aldrig blivit beskylld för att hasta iväg saker. Inte nu heller.
Höga Kusten finns där och väntar på mig.

© Linda Åberg Luthman – Höga Kusten Poeten
F:a Levande text 2014

2 thoughts on “Höga Kusten Poeten informerar.

    1. Precis! Nu har jag snart bott här i sex år men min resa här har bara börjat!Tack för ditt inlägg! 🙂

      Like

Leave a Reply

