Lilla lila krokus.


Foto: Linda Åberg Luthman
Lilla lila krokus! Linda Åberg Luthman 2014

En ensam liten lila krokus stod det i vår trädgård idag. Glädjen lät inte vänta på sig: Äntligen! Äntligen kommer den riktiga våren men skira vårkvällar och en salig blandning av dofter från skogen, Bottenhavet och älven. Man känner att något är på gång när det doftar kåda från skogen, att det verkligen är så varmt att det doftar kåda. Bara ett par dagar innan hade jag läst min brors inlaga på Facebook att det nu minsann kryllade av tranor vid Hornborgarsjön. Som jag längtar efter deras sång när de passerar taknocken här. Det känns så fröjdefullt när de kommer, löftesrikt.

Älven är i praktiken isfri, bara lite is utmed strandkanterna och ett och annat vilset flak mitt i fjärden. Och vattnet är blåare än blått, solen smeker vattenbrynet med sina strålar och det glittrar så fantastiskt. Och förföriskt. Jag är sedan barnsben begåvad med en ständig längtan efter att få ta ett dopp i sjö och hav. Min farmor, jag prisar hennes minne, var en badare av rang. Det är nog därifrån jag fått det, det finns inte många strandkanter på västkusten som hon inte provat. Jag minns att min pappa fick ut och valla henne i bilen till någon strand i Skåne, där han bor, så hon fick bada, för hon gav sig inte. Bada skulle hon. Jag själv känner en sådan lycka att jag har nära till vattnet här i Mörtsal, lilla Mörtsal som ligger alldeles vid den pampiga Höga Kusten bron. Här har jag allt i vattenväg, sjöar, älven och havet. I Trelleborg där jag kommer från senast hade jag sydkusten med sina långsträckta vita stränder och tång, släke, med det oändliga i Östersjöns havslinje.

Denna enda lilla krokus! Den stod där stolt i solskenet och spred sin färgglans mitt ibland det torra gamla fnasiga, brungula fjolårsgräset. Vår trädgård är vildvuxen och vi kallar den för Vildmarken. Nu ska det spira och gro! Vi är inga direkta trädgårdsfantaster, jag och mannen min, men nog får vi ta ett nappatag med kratta och andra attiraljer när det blir dags. Vi är stolta över vår Vildmark. Designade trägårdar med perfektionism som speglar sig i varenda rabatt och gräsmatta, stenplan göre sig icke besvär. Vi hyllar det naturliga, det enda som vi bemödar oss med är att hålla det allför vildvuxna stången, rensar sly och håller ett öga på granskotten. På sommaren väller lupinerna fram på vår tomt och vi kallar den delen av ”trädgården” för Luthmans Lupinhage! Det blir både vår och sommar i år också, denna sommar ska jag väta baddräkten ordentligt! Det blev inte av förra sommaren. Nåväl, allt har sin tid. Man får göra sina val och i år är det väl extra noga med vad för sorts val man gör. Jag skulle rösta på mig själv kanske, för då vet jag vad jag får? Tanken har funnits där.

Men valet att flytta hit till härliga Ångermanland var inget beslut som togs i långbänk. Det gick rätt raskt när huset hade inspekterats, jag föll till föga när jag kände på luckorna i det gamla femtiotals köket. Det kändes som jag hade öppnat och stängt dem jämt! Så undertecknad flyttade hit på grund av en bro och ett gammalt vackert kök. Att man fick frisk luft och ett härligt landskap på köpet var rena bonusen. Tänk alla glödande solnedgångar bortom bergen, vattnets föränderliga färg och det underbara i tågens svischande ljud när de passerar här på Ådalsbanan! Och tranans sång. Man kan bli salig för mindre. Det blir en speciell känsla av alltsammans som inte är alldeles lätt att beskriva, man känner sig bara hänförd över att man bor mitt i allt det här! Dessa mina tankar for genom mitt inre när jag satt och mediterade över den ensamma krokusen ute vid husgaveln! En liten lila krokus med orangea pistiller. Så liten men ack så stark, kommandes varje vår!

Mörtsal 2014-03-23
© Linda Åberg Luthman – Höga Kusten Poeten. F:a Levande Text 2014

Leave a Reply

