Jorden vår plätt och mina tankar.


Foto: Linda Åberg Luthman 2013
Tankar vid Bottenhavet! Linda Åberg Luthman 2013

Livets plätt, där människor vandrat.
Genom tusen år.
Livets snår.
Alla är vi lika, men ändå så olika, två armar och två ben, ett huvud.
Med vissa avvikelser.
Jag kommer ut i världen med en mystisk magi.
På den färden stöter jag på andra.
Likt torra höstlöv yr vi fram på den hårda vägen.
Jorden är vårt arv.
Så ohyggligt dåligt förvaltad.
Hoppas jag hittar kraft och handling åt mina tankar.
Jag trodde jag var ensam med mina tankar.
Världen bankar på min dörr.
I världen ryms inte de goda tankarna alltför väl.
Det är snålt om ytan.
Alla andra går runt och vankar – i sina tankar.
Tänka på livet är inte lätt på jorden, vår plätt.

September 1983

© Linda Åberg Luthman – Höga Kusten Poeten
F:a Levande text 2013

Leave a Reply

