Kunskap är makt!


Idag, medan solen strålar därute och jag hör allt fågelkvitter från skogen intill sitter jag här vid Räven, min laptop, i mitt lilla något dammiga kontor. I min panna har bekymmersamma linjer rests. En artikel i Expressen har på allvar fått mig att känna en viss förfasning. Det är illa ute med våra studenter! De kommer till universitetet med stora bristande kunskaper i bagaget. Studenterna är en produkt av flera års experimenterade av olika inlärningsmodeller i såväl grundskola som gymnasium och slutprodukten är en skral företeelse. Det visar sig när studenterna kommer till universitetet så har de bristande kunskaper i att kunna läsa och tillgodogöra sig en text. De klarar inte av att läsa en bok från pärm till pärm. När de sitter i sin studerkammare kan de inte koncentrera sig. Allt ska hända på en gång tydligen, TV:n står på, Ipoden är på, laptoppen är igång den med. Man måste ju hänga med i det sociala tydligen, man måste vara tillgänglig. Det är mycket man ska vara: En god student, ha social kompetens, vara vältränad, gärna fett med pengar också samt ett rikt umgängesliv, om man är i positionen att vara partner till någon ska man dessutom vara en fantastisk partner!
Denna gigantiska kravmaskin på studenterna måste ha sitt pris någonstans och det får studenterna betala. Det kommer som ett brev på posten, från den lilla post som numera finns. Man tappar fokus. Den studentikosa mark man beträder blir till gungfly. Omtentorna på universiteten har ökat och handledare på universiteten har på senare år sett och upplevt att de unga studenterna inte har läsförståelse till att tillgodogöra sig studietexter. Enligt lärare och handledare på universiteten har studenter så bristande kunskaper i olika ämnen att de inte kan ta till sig studietakten samt studieteknik. Att kunna sortera kunskapen och plocka ut det viktigaste i en text fungerar helt enkelt inte för många studenter. Till på köpet så blir studenterna chockade av den värld de möter på landets högre lärosäten.
Här kommer ett axplock ur utsagorna från texten i artikeln från Expressen:

”- Man borde traggla mer med läsningen, men det orkar man inte riktigt, säger Josefin Wahlund.
De tror att en bov kan vara all ny teknik.
– Vi har hela tiden distraktioner, mobiltelefonen, datorn… det är så lätt att få snabb information. Då känns det tungt att sitta och ta sig igenom 1 000 sidor, att försöka ta ut vad som är viktigt, förstå och analysera, säger Mikaela Annerstedt Hamberg.
– Vi har inte lärt oss att skumma igenom text och ta ut det relevanta. På gymnasiet fick man inte det verktyget överhuvudtaget, säger Maria Åberg.
– Jag tog två sabbatsår, läste två böcker på de åren och hade inte läsvanan inne. Det blev en chock för mig att börja på universitetet, säger Josefin Wahlund.
Maria Åberg tror att de tillhör en rastlös generation, som har många krav på sig samtidigt.
– Jag måste hela tiden se nyttan med allt jag gör. Går jag en promenad, måste jag samtidigt lyssna på en podcast, jag kan knappt titta på en film utan att samtidigt göra något annat, säger hon.”

Med andra ord, här har vi tusentals studenter med uppenbara koncentrationssvårigheter. De har inte förmåga att kunna sitta ner och studera! Teknologin har skapat konstgjorda behov, de måste hela tiden befinna sig någon annanstans, via Facebook och Twitter, sms: ande, annars missar de viktiga händelser i sitt liv. De har helt enkelt ingen studiero.

Studiemedlen är tydligen så illa att en del studenter får jobba under studietiden för att få ekonomin att gå ihop. Jag ser bovar i detta, dyra telefonabonnemang, nätverkskort, relativt dyr tekniskt utrustning, det senaste i mobiltelefonväg. Man måste vara inne för att inte riskera att vara ute. En del studenter kan skatta sig lyckliga som har föräldrar med god ekonomi men det finns många föräldrar som inte har det men tänjer hårt på sina egna ekonomiska ramar för att studenterna ska klara av sin studietid. Studenter ska inte arbeta under studieterminerna! De ska studera! Vår vördade regering borde därför höja studiemedlen. Och studenterna skulle inte må dåligt att få lära sig mer om vanlig enkel hushållsekonomi tycker jag.

I allt detta finner jag ett samhällsproblem i form av en befolkningsdemografi med människor som framgent ska lotsa landet Sverige med sina bristande kunskaper, koncentrationssvårigheter, språksvårigheter, de kommer befinna sig på alla nivåer i samhället och hur detta samhälle då kommer att bli har jag själv starka funderingar över!

Men det finns ett botemedel mot allt detta. Det kallas grundkunskaper: Att lära sig läsa, skriva och räkna (att behärska huvudräkning är inte att förakta). Back to basics alltså. Med de här verktygen kan du som ung student och framtida yrkesutövare erövra världen. Tro mig!

Nu kommer forskare i inlärning och initierad skolpersonal bli gramse på mig. Visst, ämnet kan för dem vara delikat men de har sitt yrkesansvar att se till att dessa grundkunskaper kommer alla studenter till del. De får dessutom betalt för det. När jag själv lett skrivövningar för kursdeltagare har jag blivit beskylld för att vara petig när det gäller språket: – Måste du vara så noga? Ja, det måste jag. Som kåsör och poet har jag ett ansvar att vara så klar och tydlig som möjligt för mina läsare. Hur skulle de annars kunna tillgodogöra sig det jag skriver? För ”ord är mer än tre bokstäver” som det står på en t-shirt jag har köpt genom ett bokförlag i vilket jag gav ut min bok.

Ord är mer än tre bokstäver. Med alla dessa ord kan kunskaper infångas. Det gamla uttrycket ”kunskap är makt” gäller fortfarande. I allra högsta grad.

©Linda Åberg Luthman – Höga Kusten Poeten
F:a Levande Text 2013

Källa:

Expressen 20130526 – “Universitetslarm: Nya studenter kan för lite”
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/universitetslarm-nya-studenter-kan-for-lite/

Advertisements

2 thoughts on “Kunskap är makt!

  1. Intressant läsning!
    Just detta med det upptrissade tempot som de sociala medierna bidrar till att skapa är viktigt att komma tillrätta med. Inlärning tar tid. Tankar måste få ta tid.

    Liked by 1 person

    1. Och närvarande vuxna hade inte heller varit illa, att till och med ställa de där lite obehagligt jobbiga frågorna till studenterna/eleverna om hur pluggandet går. Att de vuxna inte tar för givet att studierna rullar på bara för att de unga inte berättar om dem.

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s