Tiden rasslar på, snart riktig höst – hej och hå!


Foto: Linda Åberg Luthman 2013
Gustavsvik, utmed Ångermanälven. Foto: Linda Åberg Luthman 2013.

Tiden raskar på i snabb takt och åren går i en väldig fart, jag tyckte precis att det var vår men kan konstatera att i morgon börjar hösten, det är då den 1:a september, alltså dag ett i den nionde månaden. Visst har vi haft en sommar, det råder ingen tvivel om det men jag kan inte dra mig till minnes en sådan konstig sommar med en otroligt kall inledning under juni. Midsommar höll på att frysa bort i södra Sverige medan norra Sverige hade en relativt normal midsommar.
Men sommaren repade sig lite, jag fick badat och till slut fick jag i Skåne uppleva sådana där dagar när man tycker att det är så varmt att man går runt och kippar efter andan. Till på köpet hjälpte jag min far att packa lite kartonger o.dy. för att underlätta hans flytt till annan ort. Jag skriver här att det stundtals droppade lite svett ner i de flyttkartongerna. Förlåt pappa min, det var inte meningen att de skulle komma med i flyttlasset!

Utanför mitt kontorsfönster kan jag se att äpplena växer och gror på sitt träd, löven har övergått till den mörkgröna färgen som förutspår att hösten är på intåg. Ack ja.
Under tiden går livet vidare, därute i världen bortom Höga Kusten utkämpas strider, på det ena eller andra sättet, människor far illa och här i Sverige får vi höra om olika transformationer i samhällsapparaten, det som var självklart tidigare är inte lika självklart längre, människor möter en bister vardag medan andra människor tror att de kan ha guldkant på tillvaron per automatik.
Allt kan sammanfattas i en enda term: Upp och ner.

Livets väg vindlar vidare och vad som finns på den kan vi aldrig så noga veta, framtiden är en diffus företeelse.
Men glädjen i att se de första sprakande höstlöven är något som vi kan unna oss med stor förnöjelse.
Hösten kanske blir fin. Vem vet.

©Linda Åberg Luthman – Höga Kusten Poeten

F:a Levandet Text.

2 thoughts on “Tiden rasslar på, snart riktig höst – hej och hå!

  1. Härligt att läsa, du avslutar med en inspirerande optimism trots att det just nu regnar för fullt och många människor har sin kamp med den bistra vardagen.

    Like

    1. Tack Lennart! Hösten gör mig glad och upprymd med alla dess färger. Speciellt alla färger jag får uppleva här i trakten. Och bakom molnen skiner solen, det kan få de gråaste gråskala att bli vacker!
      Man får vara glad för hösten, rätt vad det är står man där och startar snöslungan. Tiden går fort!

      Like

Leave a Reply

