Kanonsommar – Midsommar!


I år är det en kanonsommar för alla sporttokiga. OS i London och EM i fotboll. Vi andra får hållas med varjehanda repriser. Tur att TV inte visar sommarvädret i repris i alla fall. Minns de soliga stunderna blott. Här kommer mina tankegångar om midsommar, en gång i Trelleborg.

Ibland alla evenemang ska vi fira midsommar. Hur ska vi hinna? Ordet semester är ju idag fullproppat med så många aktiviteter att man blir alldeles yr i skallen. Köpmännen står och gnider sina händer och ler sina bredaste leenden. Här ska säljas tradition på burk! Fram med maten, snapsen och akvavinet, en liten trudelutt på dragspelet så är midsommar här! Och alla jagar midsommarens atmosfär. Se omkring dig, alla jagade blickar! Mobiltelefonen som ringer och kön i kassan som går så trögt Barn som gråter och i bakgrunden hör man en raspig gammal skiva från 50-talet. Framför mig i kön står ett äldre par och skäller på varandra. De diskuterar tydligen sill. Diskussionen är inte så intellektuell hör jag. Jag slutar tjuvlyssna på dem och sluter ögonen, bort försvinner kön vid kassan och musiken blir mer och mer avlägsen. Jag drömmer..

När jag var liten firade vi midsommar ganska enkelt och tog det lugnt. Jag kommer ihåg våra somrar vid stugan i Jämtland. Ordet stress fanns inte tapetserat någonstans på stugans väggar. Vi firade midsommar nere vid sjön och höll myggen sällskap. Där vankades det kaffe med våfflor, jordgubbssylt och hjortronsylt, en härlig mylta från förra året. På andra sidan sjön kunde vi se en oändlig strandlinje med skogar, dungar och fjäll. Oviksfjällen, Snasahögarna och om det var klart väder så kunde man även se Sylarna. Himlen var så blå när man var liten. Sjön låg blank och klar och i fjärran kunde man höra hur andra firade midsommar de med. Vi ungar lekte vid stranden och kastade sten i sjön, alla vuxna satt kvar och pladdrade i munnen på varandra. En bit ifrån låg pappa och läste tidningen, inne i sin värld.

Senare på dagen var det tid för dans. Vi hade alla jobbat för att midsommarstången skulle bli så fin som möjligt. Och varje midsommar hade jag plåster på fingrarna. Så ovanligt! Och stugfolken plockade fram sina instrument och musiken ljöd ut i midsommarnatten. Det var fiol, dragspel och flöjt och min morbror Tore log nöjt. Till vardags var han dirigent. Någon sjöng och alla klappade takten. Jag kommer knappt ihåg att jag åt, gjorde jag det så var det inte mycket.I midsommarnatten sprang jag sedan omkring för att plocka sju sorters blommor att sova på. Att det ibland blev samma sort gjorde ju inte så mycket. Jag skulle ju inte gifta mig. En av de nätterna träffade jag en älg i skogsbrynet, vårt förhållande blev kortvarigt för han gick tillbaka in i skogen ganska fort. När jag sen kom hem vankades det skällning för att jag varit ute så länge. Att jag träffat en älg var det ingen som trodde på. Marsch i säng! Ögona stäng! Jag somnade direkt och drömde återigen mina drömmar om att bli pilot…

– Hallå, det är din tur nu! Jag kan ta det här! Rösten rycker mig obarmhärtigt tillbaka till verkligheten. Paret framför mig har försvunnit, barnet som skrek har somnat hos pappa och nu spelar man någon lugn låt, jag suckar. Sedan packar jag ur min vagn och betalar för att jag också ska kunna få fira midsommar. Ute på parkeringen känner jag doften av hav och horisonten känns oändlig. Solen glittrar i vattnet och båtarna lyser skarpt vita mot det blå havet. Livet går vidare och jag lunkar på med mitt. Jag nynnar på en folkmelodi och cyklar hem. Medan jag cyklar utmed havet i Trelleborg så kan jag inte låta bli att tänka på att det är väldigt långt bort till stugan i Jämtland och min barndoms midsomrar. Alldeles för långt…

Trelleborg 2007

©Linda Åberg Luthman – Höga Kusten Poeten.
F:a Levande Text

Leave a Reply

